نوروفیدبک

مداومت، صبر و اراده برای تغییر دادن عملکرد ذهنی، کلید نتیجه گرفتن از نوروفیدبک است.

راهی برای رهایی از اضطراب

آیا افکار منفی و نگرانی‌های بی‌دلیل زندگی شما را مختل کرده است؟ نوروفیدبک، یکی از خدمات کلینیک روان شناسی دکتر اسماعیل تبار، درمانی مدرن و غیر تهاجمی است که با تنظیم فعالیت امواج مغزی، به شما آرامش و تمرکز را هدیه می‌دهد. نوروفیدبک، روشی امن و موثر برای رهایی از اضطراب و استرس و رسیدن به آرامش و سلامتی ذهنی است.

نوروفیدبک، معجزه‌ای برای مغز

مغز انسان، عضوی شگفت‌انگیز و پیچیده است که وظایف مختلفی را در بدن ما بر عهده دارد.
اما گاهی اوقات، این عضو ارزشمند به درستی کار نمی‌کند و مشکلاتی مانند اضطراب، استرس، کمبود تمرکز و اختلالات خواب را به وجود می‌آورد.
نوروفیدبک، روشی نوین برای آموزش مغز و ارتقای عملکرد آن است. این روش با استفاده از بازخوردهای عصبی، به مغز شما کمک می‌کند تا فعالیت خود را در محدوده مطلوب تنظیم کند.

ذهنی آرام، زندگی سالم

در دنیای پرشتاب امروز، اضطراب و استرس به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است. این مشکلات می‌توانند تاثیرات منفی زیادی بر سلامت جسمی و روحی ما داشته باشند. نوروفیدبک، روشی نوین و امیدوارکننده برای رهایی از این مشکلات و رسیدن به آرامش و سلامتی ذهنی است. نوروفیدبک، گامی به سوی زندگی سالم‌تر و شادتر است.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفيدبك يك درمان مدرن و غير تهاجمى است كه می‌تواند در بهبود بسيارى از اختلال‌ها و بيمارى‌ها جايگزين و يا مكمل دارو باشد. اين روش مورد تاييد سازمان غذا و دارو آمريكا است و به دليل نداشتن عوارض جانبى و ماندگارى درمان آن به سرعت در جهان در حال توسعه است؛ براى مثال افرادى كه دچار افسردگى هستند، نيمكره‌ى راست مغزشان بيش از اندازه امواج بتا را توليد می‌كند، در نتيجه با كمك نوروفيدبك می‌توانيم اين موج را كاهش دهيم تا به حالت بهينه برسد و علائم ناشى از افسردگى در مراجعه کننده رفع شود و از خلق و خوى مناسبى برخوردار شود.

نوروفیدبک در بهبود چه اختلال‌هایی موثر است؟

اين روش درمانى در بهبود بسيارى از اختلال‌ها تاثير داشته است؛ اختلال‌هايى نظير:

اهمیت نقشه مغزی و رابطه‌اش با نوروفیدبک

نقشه مغزی یك نوع آزمايش از مغز است كه تمام فعاليت‌های مغز و امواج مغز را به ما نشان مي‌دهد. يكى از بهترين و دقيق ترين روش‌ها براى تشخيص اختلال‌ها و بيمارى‌هاست. در ابتدا، امواج مغز فرد را اندازه گيرى مي‌كند و بر اساس نتيجه‌ى آن بازخوردى درباره نحوه عملكرد مغز او ارائه مي‌دهد.
طبق تحقيقاتى كه انجام شده، محققان اعلام كرده‌اند، اگر الگوى‌هاى امواج مغزى به درستى كار نكنند، مغز نمي‌تواند بهترين عملكرد خود را داشته باشد و دچار اختلال‌هاى مغزى مي‌شود. در نقشه مغزى با امواج مغز سر و كار داريم، مثل موج آلفا، بتا، تتا، دلتا و… كه هر كدام از اين امواج مسئول يك سرى از خلق و خو و رفتارهای ما هستند. اگر هر كدام از اين امواج افزايش يا كاهش پيدا كنند و از حالت بهينه خارج شوند، اختلالاتى به وجود مى‌آيد. براى مثال اگر در نقشه مغزى تشخيص داده شود، مراجع کننده به كمبود موج آلفا دچار است، با نوروفيدبك اين موج را افزايش می‌دهيم كه به حالت بهينه برگردد و علائم ناشى از كمبود آلفا كه عبارتند از: اضطراب و استرس شديد، وسواس، فراموشى و… رفع شود.
نمایش

موارد قابل توجه قبل از انجام درمان

آمادگی‌های لازم قبل از درمان

موارد قابل توجه

مواردى نظير سابقه‌ى مصرف دارو، الكل و اعتياد را قبل از شروع درمان، به درمانگر اطلاع دهید. به صورت قطعى نمی‌توان به طور يكسان براى همه‌ی مراجع‌ها تعداد جلسات درمان را مشخص كرد؛ زيرا به ميزان همكارى مراجع، نوع اختلال و ميزان شدت اختلال بستگى دارد.

ملاحظات قبل از مراجعه برای درمان

بهداشت فردى- نداشتن زيورآلات- خواب مناسب و كافى- مصرف نكردن كافئين به مدت٣ الى ٤ ساعت قبل از درمان

مناسب‌ترین سن برای انجام نوروفیدبک

نوروفيدبك براى كودكان (۶ سال به بالا) و بزرگسالان قابل انجام است.

تست آنلاین استرس و اضطراب

تست اضطراب و استرس به شما کمک می‌کند تا میزان استرس و اضطراب خود را شناسایی کنید. همچنین می‌تواند به شما در انتخاب روش‌های مناسب برای مدیریت استرس و اضطراب یاری رساند تا در صورت نیاز به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

تعداد سوالات: 20 سوال

زمان تقریبی: 10 دقیقه

رزرو جلسه

تحولات زندگی با کلینیک اسماعیل تبار

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*

سوالات متداول

تحولات زندگی با کلینیک اسماعیل تبار

درمان به روش tDCS‌ چیست؟

تحریک قشر جمجمه‌ای با جریان مستقیم (tDCS) نوعی درمان غیر تهاجمی است که منطق علمی آن، عبور جریان الکتریکی بسیار ضعیف از داخل مغز با استفاده از قرار دادن الکترودهای مثبت و منفی روی جمجمه است.

تحریک انعطاف پذیری نورونی مغز، در اختلال‌های روانپزشکی و نورولوژیکی‌ که ناشی از نقص در تحریک پذیری قشری است (میگرن، سکته مغزی، افسردگی، اضطراب و...) کاربرد دارد. درمان با tDCS‌ نیازمند صبر و مداومت بسیار بوده و اگر پیوسته و طبق تجویز پزشک اجرا شود، می‌تواند تا ۸۰ درصد (در بعضی اختلال‌ها مانند میگرن حتی ۱۰۰درصد) بهبود عملکرد ایجاد کند.

 درمان با روش tDCS در بهبود چه اختلال‌هايى موثر است؟

١- سردردهای میگرنی

٢- اعتیاد به مواد مخدر، سیگار و الکل

٣- افسردگی حاد

٤- اختلالات خواب

٥- نقص توجه

٦- خشم و پرخاشگرى

٧- وسواس فكرى-عملى

٨- استرس و اضطراب

۹- ولع مصرف غذا

۱۰- یادگیری (به خصوص ریاضی)

۱۱- بيش فعالى (ADHD)

۱۲- تیک‌های عصبی

۱۳- اثرات ناشی از سکته مغزی

۱۴- اختلالات گفتاری و شنیداری(وزوز گوش)

۱۵- آلزایمر

۱۶- پارکینسون

 رعایت چه نکاتی هنگام حضور در جلسات درمان ضروریست؟

- رعایت بهداشت فردى

- نداشتن زيورآلات

- خواب مناسب و كافى

- مصرف نكردن كافئين به مدت ٣ الى ٤ ساعت قبل از درمان

- زخم نبودن پوست در نواحی نصب الکترودها

- درصورت ابتلا به بیماری صرع و یا عمل قلب (استفاده از باتری در قلب) حتماً پیش از درمان با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

 آیا برای درمان با tDCS محدودیت سنی داریم؟

پروتکل درمانی بر اساس شدت اختلال در افراد انتخاب می‌شود و محدودیتی برای اجرای آن وجود ندارد؛ اما با توجه به اهمیت همکاری مراجعه‌کننده و نیز اجرای هرچه با کیفیت‌تر جلسات درمان، بهتر است این روش درمانی برای کودکان زیر ۶ سال استفاده نشود.

چه عواملی بر میزان اثربخشی جلسات درمان مؤثر است؟

- گزارش دقیق، کامل و صادقانه از شرح حال، برای انتخاب پروتکل درمانی مناسب.

- حضور منظم و به موقع در جلسات.

- تکمیل کردن دوره‌ جهت تثبیت درمان. (تعداد جلسات در هر هفته و در مجموع دوره‌ی درمان، بستگی به شدت اختلال و عملکرد هر فرد دارد.)

- همکاری و همراهی در تمرین‌های تکمیلی.

- صبر و شکیبایی در طول جلسات.

عوارض احتمالی استفاده از دستگاه tDCS چیست؟

این روش درمانی هیچ عوارض بلند مدت و ثابتی ندارد؛ اما در مواردی، سوزش و التهاب پوست (در ناحیه‌ی نصب الکترودها)، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع به صورت موقت مشاهده شده است که با استراحتی کوتاه رفع می‌شود.

آیا می‌توانیم جلسات درمان نوروفیدبک را به خانه بیاریم؟

بسیاری از مراجعین از ما می‌پرسند که اگر ما به تمرکز مناسب در جلسات نوروفیدبک رسیدیم؛ این دستاورد چطور می‌تواند تو زندگی روزمره هم جاری شود؟ چطور میتوانیم تو موقعیت‌های لازم، ذهنمون را کنترل کنیم؟

موضوع اصلی این است که ذهن ما، تربیت پذیر است. ما میتوانیم ذهنمان را عادت بدیم به یک سبک عملکرد. اگر به صورت مداوم در جلسات شرکت کنیم، مغز ما کم کم عملکردش را اصلاح می‌کند و ما می‌توانیم در خارج از جلسات و در موقعیت‌های مهم زندگی روزمره هم آن حالت ذهنی مناسب و تمرین شده را فرا بخوانیم.

استمرار در درمان نوروفیدبک، تا چه اندازه اهمیت دارد؟

برای همه افراد بارها پیش اومده که بخواهیم عادتی را کنار بزاریم ولی وقتی یهو این کار را انجام دادیم بیشتر از این که موفق بشیم، در مسیر اشتباه قدم گذاشتیم. احتمال برگشت به یک عادت غلط، سبک زندگی نادرست و رفتار نامناسب، در تصمیم‌های یهویی بسیار بالاست. چون مغز ما به مرور اصلاح می‌شود و برای عمیق شدن تغییرات، لازم است بارها و بارها کاری را تکرار کند. مثل یادگرفتن مطالب درسی، به خاطر سپردن آدرس محل کار جدید، یادگیری زبان جدید و ...

در فرآیند درمان با نوروفیدبک، لازم است مغز به مرور و مستمر، برای ایجاد عملکرد نرمال تمرین داده شود. اگر فاصله‌ی بین جلسات زیاد شود یا روند به یک باره قطع گردد، فرایند بازپروری مغز متوقف می‌شود و انگار تمام زحمات ما بر باد رفته است! نظم در حضور به موقع جلسات همچنین به پایان رساندن دوره‌ی درمان و نیمه کاره رها نکردن را باید جدی بگیریم.

تمرکز از چه جهت در زندگی اهمیت دارد و محوریت تمرین‌های نوروفیدبک چیست؟!

توجه، دریچه‌ی ورود اطلاعات به مغز ماست! آیا تصویری از رنگ لباس کسی که در اتوبوس کنارتان ایستاده بود دارید؟ یا رنگ ماشین‌هایی که در خیابان روبروی شما در حال حرکت هستند را به یاد می‌آورید؟ خاطرتان هست وقتی از پنجره بیرون را تماشا می‌کردید، معلم چه مفاهیمی را تدریس کرد؟ احتمالا پاسخ شما منفی است. چون هیچ کدام از این موارد، برای مغز شما آنقدر جالب نبود تا سهمی از توجه شما را به آن اختصاص دهد. همانطور که می‌بینید، وقتی توجه ما به چیزی جلب نشود، اصلا وارد پردازش‌های ذهنی نمی‌شود که در نهایت به درجات بالای تجزیه و تحلیل برود.  پس می‌توانیم بگوییم برای تقویت حافظه، یادگیری و حتی کنترل هیجانات، در ابتدا نیاز است میزان توجه پایدار مغزمان(تمرکز) را به حد استاندارد برسانیم، سپس به صورت تخصصی دنبال تمرین‌های مربوط به هرکدام از عملکردهای مذکور برویم. به همین علت است که در نوروفیدبک، پایه و اساس تمرین‌ها روی تمرکز است. با تمرکز به محتوای ارائه شده در جلسات نوروفیدبک، می‌توانیم امواج مربوط به هریک از اختلالات را کنترل کنیم. تمرکز محور اصلی تمرینات کنترل‌های مختلف ذهنی است .

دیدگاهتان را بنویسید